علی خسروی طراح گرافیک، تصویرگر و نقاش ایرانی است که بیشتر در زمینه طراحی پورتره و پوسترسازی فعالیت دارد. خسروی تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبایی تهران گذرانده و در سال ۱۳۴۷ فارغ التحصیل شده است. این هنرمند بزرگ کشورمان که بیشتر آثار خود را با رنگ روغن میافریند، بیش از ۵ دهه است که فعالیت میکند. طرح های خیالی و عمیق ایشان همواره طرفداران زیادی دارد.
کودکی علی خسروی
علی خسروی در سال ۱۳۲۷ به دنیا آمد. از محل تولد ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست. هنرمند بزرگ ما از همان دوران نوجوانی کار آموزش طراحی را شروع کرد و در نهایت مهمترین ثمره زحمت ایشان در سال ۵۰ و با خلق آثاری مانند طراحی روی جلد نشریه نگین آغاز شد.
فعالیتهای هنری علی خسروی
طراحی جلد نشریه نگین در سال ۵۰ شمسی اولین فعالیت جدی علی خسروی بود. پس از آن در دهه ۶۰ و ۷۰ اقدام به طراحی پوسترهای مجموعههای هنری مسافران، طلسم و طراحی روی جلد سروش کرد. یکی از مهمترین و معروفترین لوگوهای ایشان نیز لوگو سروش است. از جمله گرانترین و معروفترین آثار او میتوان به خنیاگران از مجموعه رویاهای قرنطینه اشاره کرد.
علی خسروی و خنیاگران
خنیاگران را میتوان از مهم ترین آثار خسروی معرفی کرد. این اثر در سال ۱۴۰۰ معرفی شد. خنیاگر به معنای سرودخوان و آوازخوان است. در طراحی خنیاگران سه مطرب را میبینیم که در طبیعت مشغول ساز و نوا هستند. با کمی دقت بر اندامها و چهره این آواز خوانها متوجه میشویم که هر سه آن ها زن هستند.
درواقع علی خسروی در بسیاری از آثارش زنان ایرانی را به تصویر میکشد. در تمامی آثار ایشان زنان از قامت بلند، ابروهایی به هم پیوسته و پوششی روشن برخوردارند. این نما از زنان ایرانی معمولا در کنار فعالیتی که ایشان دارند مانند آوازخوانی، فرزندپروری و خانهداری قرار میگیرد.
علی خسروی و گالری سهراب
علی خسروی در روزهای قرنطینه مجموعه آثاری به نام رویاهای قرنطینه از خود به جای میگذارد. این آثار ۲۹ اردیبهشت در گالری سهراب به نمایش عموم گذاشته شدند. البته در میان آثار معروف ایشان چندین اثر بینام هم بودند که مورد توجه ویژهای از طرف هنرمندان دیگر قرار گرفتند.
این نمایشگاه با حضور هنرمندان بزرگ کشورمان مانند محمدحسین حلیمی، مریم زندی، ابراهیم حقیقی، محمدعلی بنی اسدی، ساعد مشکی، فرشته ستایش، ژیلا کامیاب، بهزاد شیشهگران، ندا راعی، شبنم طلوع، مظفر طاهری، بهروز متین صفت، هوشنگ مهر اردلان، بهرام جلالی و دیگر بزرگواران انجام شد. آثار این نمایشگاه حاصل طراحیهای سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ بود.
او آثاری که برای گالری سهراب با عنوان روزهای قرنطینه به وجود آورده بود، حاصل سالهای پاندمی کرونا دانست. این بزرگوار خلق آثار روزهای قرنطینه خود را از دستاوردهای بزرگ خود در خانه تلقی کرد.
نقاشی هایی که در گالری سهراب به نمایش گذاشته شدند، آثاری از فیگور زنان از تصاویر زنان مختلف در هنگام انجام اعمال متفاوت دیده میشود. این زنان بدون استثنا، زنان ایرانی با سبکهای متفاوت پوشش و از اقوام مختلف میباشند.
تکنیک اکریلیک روی بوم به خوبی لباسها و حرکات زنان را به تصویر کشیده است. در این میان کمی اغراق در نقاشیها دیده می شود مانند قامت بلند زنان و لاغر اندام بودن آنها. البته همنوایی زیادی بین عناصر طبیعت و زنان نیز به چشم میخورد. البته کمی نیز میتوان این نقاشیها را که به عنوان فیگور زنان به تصویر کشیده است با عنوان امپرسیونیست نیز درآمیخت، به جز اینکه در برخی موارد این طراحیها که به شیوه شخصی نقاشی شدهاند و در شیوه رنگ آمیزی و کمک گرفتن از عناصر مختلف کمی متفاوت از امپرسیونیست هستند.
نظر علی خسروی درباره نقاشی
علی خسروی می گوید ” نقاشی برای من همچون برخورد یک کودک است با قلم و کاغذ و ماژیک رنگی در سالهای نخستین زندگیش.” در این میان بهزاد شیشهگران نقاش و طراح گرافیست پیشکسوت کشورمان درباره ایشان صحبت کرد و او را هنرمندی بیآلایش و در عین حال بزرگ معرفی میکند.
شیشهگران این هنرمند را طراحی نمونه میداند که اگر در فضای هنری نبود قطعاً جای خالی او احساس میشد و کمبود بزرگی در میان جامعه تجسمی به شمار میرفت. شیشهگران طراحیهای این هنرمند را تجربهای جدید و متفاوت دانست و راه بلوغ کامل طراحی به این سبک را پرثمر و طولانی دید.
آموزش طراحی
بیشک افراد مجرب زیادی هستند که میتوانند اقدام به آموزش طراحی و تصویرسازی کنند اما یکی از مهمترین و بزرگترین آنها علی خسروی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. سبک بسیار خاص ایشان باعث افزایش روزافزون این طرفداران میشود.
تصاویری که با رنگ روغن طراحی میشوند در عین سختی کار جذابیت بسیار ویژه و طرفداران زیادی دارند. طرح هایی که در فیگور زنان با اغراق نیز آمیخته شدهاند در بیشتر موارد زنان محلی را به تصویر میکشد. به طورکلی شاید بتوان این هنرمند بزرگ کشورمان را مدافع حقوق زنان به صورت مثبت معرفی کرد. ایشان در گالری سهراب نیز آثاری با فیگور زنان را به تصویر کشید که حاصل تلاش های قرنطینهای ایشان در دوران کرونا بود.
تمامی این تصاویر نشان دهنده زیبایی، استقامت، تلاش و زرنگی زنان ایرانی است. اگر کمی با دقت به نقاشیهای ایشان دقت کنید، همخوانی طبیعت با افراد حاضر در تصاویر به چشم می خورد. این به معنای همنوایی عناصر طبیعت با اعمال و رفتارهایانسانی است. به این صورت که با رفتارهای خود میتوانیم اعمال طبیعت را نیز با خود همراه کرده و مطیع خود بسازیم.
جزئیاتی که در سبک این هنرمند وجود دارد جامعه عادی و در پستو ماده قومیتها را به تصویر میکشد. قومیتهایی که در همتنیدگی زیادی با طبیعت دارند. افرادی که قصد فراگیری این سبک خاص را دارند نیازمند استادانی چون این هنرمند هستند و همانطور که میدانید هیچ استادی چون مبدع یک سبک نمیتواند آن را بهتر توضیح دهد.
حضور علی خسروی در نمایشگاه گالری صنایع چوبی نما
این هنرمند بزرگ بیش از پنجدهه است که در زمینه طراحی پرتره و تصویرسازی فعالیت میکند. او در خلق آثار بسیار بزرگی مانند خنیاگران و طراحیهای لوگوهای معروف مانند لوگوی سروش نقش داشته است. کمتر کسی است که این هنرمند بزرگ و برجسته کشورمان را نشناسد. آموزش طراحی به این سبک نیازمند دقتی ویژه است زیرا این هنرمند بزرگ یعنی علی خسروی از امپریالیسم و نه دقیقا عین آن الهام گرفتهاست. مجموعه گروه صنایع چوبی نما در گالری نما در فروردین 1402 افتخار میزبانی از این هنرمند ارزشمند را داشته است.